پانزده کلید طلایی
از اهل علم و فضل نمیتوانید کسی را پیدا کنید که این عالم فقیه و عارف بزرگوار را نشناسد. ایشان در وصیت نامه خود به پانزده نکته کلیدی برای کسب معنویت اشاره میکنند.
آیه الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در سال 1315 (هجری قمری) در نجف به دنیا آمد. پدرش سید شمس الدین محمود مرعشی از بزرگان فقهای دوران خود بود.
سید شهاب الدین پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی، در نجف، در درس خارج فقه و اصول آقا ضیاء عراقی، شیخ احمد کاشف الغطا حاضر شد و از محضر آنان بهرههای فراوان برد.
او در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد. مرعشی نجفی در نجف، کاظمین، کربلا، سامرا، قم، تهران و کرمانشاه تحصیل کرد و از محضر استادانی چون حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده برد.
او از برخی از مراجع عظام تقلید اجازه اجتهاد دریافت کردند که برخی از آنها عبارتاند از:
آقا ضیاء عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ عبدالکریم حایری یزدی و علامی کرمانشاهی(از شاگردان آخوند خراسانی).
از اهل علم و فضل نمیتوانید کسی را پیدا کنید که این عالم فقیه و عارف بزرگوار را نشناسد.
ایشان در وصیت نامه خود به پانزده نکته کلیدی برای کسب معنویت اشاره میکنند که توجه شما را به آن جلب می کنیم.
سفارش هاى پانزده گاه :
سفارش مى كنم به مداومت قرائت زیارت جامعه كبیره اگر چه در هفته یك بار باشد.1-
2-سفارش مى كنم به دورى جستن از غیبت بندگان خدا به ویژه اهل علم ، زیرا غیبت آنان چون خوردن مردار مسموم است .
3-سفارش مى كنم به خواندن سوره (( یس )) بعد از نماز صبح هر روز یك مرتبه و نیز خواندن سوره نباء (( عم یتسائلون )) بعد از نماز ظهر، و به خواندن سوره (( عصر )) بعد از نماز عصر و به خواندن سوره (( واقعه )) بعد از خواندن نماز مغرب و به خواندن سوره (( الملك )) بعد از نماز عشاء و تاكید مى كنم بر آن مداومت كردن بر آنچه یاد آور شدم ، زیرا من شخصا روایت مى كنم این روش از استادان بزرگوار خود و بارها نیز تجربه آموخته ام .
4-سفارش مى كنم به مداومت این دعاى شریف در قنوت هاى نمازهاى واجب و آن را من روایت مى كنم از پدر علامه خود، آن دعا این است :
اللهم انى اسئلك بحق فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها، و السر المستودع فیها ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تفعل بى ما انت اهله و لا تفعل بى ما انا اهله .
پروردگارا؛ من تو را مى خوانم به حق فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازى را كه در آنها امانت نهاده اى این كه : درود بفرستى بر محمد و آل محمد و اینكه آنچه تو اهل آنى با من عمل كنى و بجا آورى و نه بجا آورى آنچه من سزاوار آنم
5-سفارش مى كنم به مداومت این دعا پس از ذكر ركوع خصوصا در ركعت آخر
اللهم صل على محمد و آل محمد و ترحم على عجزنا و اغثنا بحقهم .
(( پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد و ترحم بر عجز ما كن و پناه بده و به داد ما برس به حق آنان . ))
سفارش مى كنم به مداومت تسبیحات جده ما زهراء بتول (س 6-
- سفارش اكید مى كنم به نماز شب و استغفار در سحرها.-7
سفارش مى كنم به مداومت زیارت مشاهد عترت زاكیه و من شخصا چه بهره هاى فراوانى از این مشاهد برده ام -8.
سفارش مى كنم به استغفار در شب ها و نیز در روز-9.
سفارش مى كنم كه پیوسته با طهارت و وضوء باشید كه آن خود سبب نور باطن و برطرف كننده آلام و اندوه هاست -10.
سفارش مى كنم به حسن خلق و تواضع و ترك تكبر و خودخواهى با مؤ منین -11.
12-سفارش مى كنم به محاسبه نفس در هر هفته مانند حساب شریك از شریك دیگر با دقت كامل اگر لغزشى احساس كردید با توجه در صدد تدارك و جبران آن بر آیید و اگر حسنه اى در اعمال و رفتارتان یافتید، خداوند سبحان را شكرگذار باشید و از درگاهش مزید توفیق را طلب كنید.
13-سفارش مى كنم بر مداومت بر سنن و مستحبات و ترك مكروهات تا حد امكان .
14-سفارش مى كنم بر خواندن و قرائت قرآن شریف و هدیه و ثواب آن را به ارواح شیعیان آل رسول (صلى الله علیه و آله ) از آنانى كه بازماندگانى ندارند نثار كنید، من شخصا بارها از این عمل كه سبب توفیق بیشتر در امور بوده تجربه آموخته ام .
15-سفارش مى كنم بر صله رحم چه آن سبب توفیق براى اعمال صالحه و شایسته و زیادى عمر و بركت و روزى انسان است
منبع:
کتاب صراط حمید – برگرفته از وصیت نامه ان عالم کبیر
کلامی زیبا از شیخ بهایی (داستان)
پیرزن با تقوایی در خواب خدا رو دید و به او گفت:خدایا من خیلی تنهام. آیا مهمان خانه من می شوی؟
خدا قبول کرد و به او گفت که فردا به دیدنش خواهد رفت.
پیرزن از خواب بیدار شد با عجله شروع به جارو کردن خانه کرد.
رفت و چند نان تازه خرید و خوشمزه ترین غذایی که بلد بود پخت.
سپس نشست و منتظر ماند.
چند دقیقه بعددر خانه به صدا در آمد.
پیر زن با عجله به طرف در رفت آن را باز کرد پیر مرد فقیری بود.
پیرمرد از او خواست تا به او غذا بدهد.
پیر زن با عصبانیت سر فقیر داد زد و در را بست.
نیم ساعت بعد باز در خانه به صدا در آمد. پیر زن دوباره در را باز کرد.
این بار کودکی که از سرما می لرزید از او خواست تا از سرما پناهش دهد.
پیر زن با ناراحتی در را بست و غرغر کنان به خانه بر گشت.
نزدیک غروب بار دیگر در خانه به صدا در آمد.
این بار نیز پیر زن فقیری پشت در بود. زن از او کمی پول خواست تا برای کودکان گرسنه اش غذا بخرد.
پیر زن که خیلی عصبانی شده بود با داد و فریاد پیر زن را دور کرد.
شب شد ولی خدا نیامد پیرزن ناامید شد و رفت که بخوابد و در خواب بار دیگر خدا را دید.
پیرزن با ناراحتی گفت: خدایا مگر تو قول نداده بودی که امروز به دیدنم خواهی اومد؟
خدا جواب داد:بله من سه بار آمدم و تو هر سه بار در را به رویم بستی
کرم نما و فرود آ که خانه خانه ی توست
همه شب نماز خواندن، همه روز روزه رفتن
همه ساله از پی حج سفر حجاز کردن
زمدینه تا به کعبه سر وپابرهنه رفتن
دو لب از برای لبیک به گفته باز کردن
شب جمعه ها نخفتن،به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن
به مساجد و معابد همه اعتکاف کردن
ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن
به حضور قلب ذکر خفی و جلی گرفتن
طلب گشایش کار ز کارساز کردن
پی طاعت الهی به زمین جبین نهادن
گه و گه به آسمان ها سر خود فراز کردن
به مبانی طریقت به خلوص راه رفتن
ز مبادی حقیقت گذر از مجاز کردن
به خدا قسم که هرگز ثمرش چنین نباشد
که دل شکسته ای را به سرور شاد کردن
به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد
که به روی نااميدي در بسته باز کردن
“شیخ بهایی”
صهبای حج
من از این شهر امید
شهرامید که نامش مکه است
وغنوده است میان صدفش کعبه پاک قصه ها می دانم.
دست در دست من اینک بگذار
تا ازاین شهر پراز خاطره دیدار کنیم.
هرکجا گام نهی در این شهر
وبه هر سوی که چشم اندازی
می شود زنده ، بسی خاطره ها در ذهنت
یادی از ابراهیم،
آن که شالوده این خانه بریخت
آن که بت های کهن را بشکست
آن که بر درگه دوست،
پسرش را که جوان بود، به قربانی برد
یادی از هاجر واسماعیلش
یادی از ناله جانسوز بلال
یادی از غار حرا، مهبط وحی
یادی از بعثت پیغمبر پاک
یادی از هجرت و از فتح بزرگ
یادی از شهر شرف،
شهردین،شهرخدا،شهررسول
شهر میلاد علی
شهر نجوای حسین در عرفات
شهر قران وحدیث
شهر فیض و برکات
و… بسی خاطره از جای دگر، شخص دگر.
محکوم کردن هتک حرمت به ساحت مقدس امام هادی «ع»
حسودان روزگار از توهین به ساحت مقدس بزرگ مردان تاریخ بپرهیزید زیرا این حسد شما ، عیب های شما را آشکار می کند.
امام هادی ع فرمودند:
«ایاک والحسد فَإنَهُ یُبَیِنُ فیکَ ولا یَعمَلُ فی عدُوِّکَ»
تورا، از حسد پرهیز می دهم، زیرا که حسد عیب های تو را آشکار می سازد ولی در دشمن تو اثری ندارد.
سخنانی از سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی
حرم عشق کربلا ست و چگونه در بند خاک بماند آنکه پرواز آموختهاست و راه کربلا میشناسد و چگونه از جان نگذرد آنکس که میداند جان بهای دیدار است.
**********
گردش خون در رگهای زندگی شیرین است، اما ریختن آن در پای محبوب شیرین تر است؛ و نگو شیرین تر، بگو بسیار بسیار شیرین تر.
********************
در ملکوت اعلا جز شهید زنده نیست و حیات دیگران اگر هم باشد به طفیل شهداست.
***************
سوختن کمال عشق است اما آنها که سوختن پروانه در آتش شمع را کمال عشق میدانند کجایند که سوختن انسان در آتش عشق را به نظاره بنشینند؟
****************
سر مبارک امام عشق بر بالای نی رمزی است بین خدا و عشاق، که این است بهای دیدار.
***************
در عالم رازی هست که جز به بهای خون فاش نمیشود.
****************
هنر آن است که بمیری، پیش از آنکه بمیراندت، مبدأ و منشأ حیات آناناند که چنین مردهاند.
*******************
ای شهید! ای آنکه بر کرانهی ازلی و ابدی وجود برنشستهای! دستی برآر و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز از این منجلاب بیرون کش.
زندگینامه شهید صیادشیرازی
سرلشکر شهید صیاد شیرازی در سال ۱۳۲۳ در شهرستان درگز در استان خراسان دیده به جهان گشود.
او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان وارد دانشکده افسری و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از آن دانشکده شد.
وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بهمدت چندسال در بخشهای مختلف ارتش به ویژه در غرب کشور به پاسداری از کشور پرداخت و در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاشی گسترده داشت.
شهید پس از پیام امام خمینی مبنی بر شناسایی نیروهای مخلص ارتش طاغوت، شناخته شد و به خاطر توان بالای سازماندهیاش مورد توجه حضرت امام و یاران انقلاب اسلامی قرار گرفت.
حضرت زهرا علیهاالسلام از منظر امیرالمومنین
منزلت و جایگاه رفیع حضرت زهرا علیهاالسلام در نزد حضرت علی علیه السلام نشانگر اوج شخصیت زن در نگاه اوست، یك زن میتواند چنان بالا رود كه مایه مباهات و افتخار امام (علیه السلام) گردد. اگرچه بیان عظمت مقام حضرت فاطمه علیهاالسلام در نزد حضرت علی علیه السلام خود تحقیق مستقلی میطلبد لكن در اینجا فهرستوار، به ذكر پارهای از موارد، پرداخته شده تا بیانگر اوج مقام و مرتبه زن در نگرش حضرت باشد.
صفحات: 1· 2
متن كامل وصيتنامه شهيد جمران به امام موسي صدر
وصیت میکنم …
وصیت میکنم به کسی که او را بیش از حد دوست میدارم! به معبودم! به معشوقم! بهامام موسی صدر! کسی که او را مظهر علی میدانم! او را وارث حسین میخوانم! کسی که رمز طایفه شیعه، و افتخار آن، و نماینده هزار و چهار صد سال درد، غم، حرمان، مبارزه، سرسختی، حق طلبی و بالأخره شهادت است!
اعزام صد وسی نفر از طلاب مدارس علمیه خواهران استان یزد به مناطق جنگی
به همت مدیریت استانی حوزه های علمیه خواهران استان یزد صد وسی نفر از طلاب مدارس علمیه الزهراء(س) یزد ،حضرت زینب(س) یزد ، فاطمه الزهراء(س) اردکان،حضرت زهراء(س)میبد،الزهراء(س) مهریز وبافق و کوثر ابرکوه روز دوشنبه مورخ 8/12/90رهسپار سرزمین ایثار وشهادت شدند.
در آغاز سفر ، طلاب در حسینیه آیت الله خامنه ای یزد جهت آشنایی با اهداف این اردو تجمعی داشتند .در این تجمع جناب آقای تهرانی مدیر محترم نظارت وساماندهی مدیریت استانی حوزه های علمیه خواهران به ایراد سخن پرداختند وفرمودند: اردوی راهیان نور سفری معنوی جهت ارتقاء وتقویت صفات روحانی انسان است …..
سپس در مراسم با شکوهی ، طلاب، به یاد اعزامهای با شکوه رزمندگان قهرمان ، زیر سینی حاوی قران وآیینه وآب رد شده و با زمزمه های صلوات وآیت الکرسی به سمت سرزمین فداکاری واخلاص حرکت کردند.
در طی مسیر ، داخل اتوبوسها ، برنامه های فرهنگی اعم از تلاوت قران ، قرائت ادعیه،همخوانی، مسابقات فرهنگی،تماشای فیلم های مستند دفاع مقدس ،بانوان ودفاع مقدس، راهیان نور ومطالعه کارتهای زیبا حاوی خاطرات مقام معظم رهبری ، فرماندهان جنگ ،شهدا دفاع مقدس ،اجرا شد.
با توجه به تقارن بهار انقلاب ،حماسه پرشور انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آشنایی با سیره شهدا سه جزوه با موضوعات انقلاب ،انتخابات و شهداء حاوی فرمایشات مقام معظم رهبری آماده شد و سی سوال از این جزوات تهیه و در اختیار زائران شهدا قرار گرفت و به 9 نفر از کسانی که پاسخ های صحیح تری دادند جوایز نفیسی اهدا گردید.
سپس زائران الشهدا در اردوگاه شهید عاصی زاده واقع در شهر اهواز اسکان داده شدند ودر اردوگاه نیز برنامه های فرهنگی مانند برگزاری نماز جماعت ،زیارت عاشورا ،شب خلطره … اجرا شد.
طلاب در این سفر از مناطق معنوی وروحانی دهلاویه ،هویزه،طلائیه،اروند کنار ،خرمشهر،شلمچه،مناطق عملیاتی فتح المبین ، بازدید کردند حرم مطهر دانیال نبی (علیه السلام) زیارت کردند.
سه نفر از راویان دفاع مقدس که خود از شیر مردان نبرد حق علیه باطل و از جانبازان سر افراز دفاع مقدس بودند برای طلاب و حتی دانشجویان ،شماری از اعضای سازمان ملی جوانان و اقشار مختلف مردم که در بازدیدها به خیل طلاب عاشق اسلام وشهدا استان یزد ،می پیوستند ، روایت گری داشتند.
راویان مخلص و ایثارگری که با چشمان خود آنچه را بر زبان جاری می کردند ، دیده بودند و با تمام وجود خود درک کرده بودند با زبان دلنشین و چشمانی اشکبار وقلبی آکنده از غم تنهایی وجدایی از دوستان آسمانی خود ،با صلابت واستوار از اهداف ،اخلاق ،گفتار و اعمال رزمندگان وشهداء روایت می کردند. آنها آنچنان روایت می کردند که این صحنه های زیبای عشق بازی با عشق اسمانی حضرت احدیت و رسول اکرم و ائمه اطهار جلوی چشمان مخاطبین مجسم می شد و اشکها بر چشم وناله ها و درد دلها بر لبها جاری می شد.سپس در این احوالات و در این لحظات اوج گرفتن به سوی سرچشمه خوبیها ،بلبل خوش آواز بوستان اهل بیت ، مداح محترمی که کاروان راهیان نور مدارس علمیه خواهران را همراهی می کرد شروع به خواندن ابیات زیبا در وصف ائمه اطهار ( علیهم السلام) و ذکر مصیبت اهل بیت( علیهم السلام) می کرد و مخاطبین را به فیض کامل می رساند.
این اردوی زیارتی - فرهنگی با تاثیر بسیار زیاد معنوی سه روز به طول انجامید و در این سفر طلاب محترم با اخلاق اسلامی ، رفتار خوب اجتماعی و فرهنگ ایثار وشهادت وگنجینه فداکاری واخلاص و روحیه بسیجی بیشتر آشنا شدند.
برگزاری افتتاحیه شورای علمی پژوهشی و هسته های پژوهشی استان یزد
به همت معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران استان یزد ، شورای علمی – پژوهشی و هسته های پژوهشی فارغ التحصیلان پژوهشگر مدارس علمیه خواهران استان یزد با حضور جناب آقای خالقی و همکارانشان افتتاح شد.
در ابتدا جناب حجت الاسلام والمسلمین ـ مدیر حوزه های علمیه خواهران استان یزدـ با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه خواهران خاطر نشان کرد آموزش منهای پژوهش تقلیدی بیش نیست و یک سری محفوظات می باشد . ما با پژوهش به حقیقت دست پیدا می کنیم . پژوهش به دو دسته ابزار نیاز دارد که عبارتست از : 1.توانایی استفاده از منابع دست اول 2. شیوه پیشرفته پژوهش تا در مدت زمان کوتاه دستاوردهای بهینه ای داشته باشیم.
در ادامه سرکار خانم نظیر ـ معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران استان یزد ـ به گزارشی از فعالیتهای پژوهشی در مدارس استان یزد اشاره کرد و فرمود: « در سال تحصیلی 90-89 تعداد 150تحقیق پایانی در مدارس سطح 2 استان یزد دفاع شد و حدود 40 نفر در مدارس سطح3 درحال انجام پروپزال پایان نامه هستند.
امسال حوزه های علمیه خواهران استان یزد 106 مقاله و تحقیق پایانی به جشنواره علامه حلی ارسال کردند که میزان شرکت طلاب در این جشنواره نسبت به سال گذشته 3 برابر بوده است. » سپس تصریح کرد : « به لطف و عنایت الهی 9 هسته پژوهش در مدارس علمیه خواهران استان یزد تشکیل شد که 5 هسته آن فعالیت خود را آغاز کرده اند و 4 هسته دیگر در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.» ایشان در پایان صحبت، اعضای شورای علمی پژوهشی را معرفی کردند و از زحماتشان در این عرصه تشکر و قدر دانی کرد و از خداوند متعال خواست تا توفیق استفاده بهینه از وجود این عزیزان عنایت فرماید.
سپس حجت الاسلام والمسلمین آقای سید کاظم مدرسی ـ امام جمعه محمدآباد یزد ـ در مورد رفتارهای کمال گرایانه ایرانیان از جمله سرزمین عالم پرور یزد و ضرورتهای جامعه و نقص هایی که در حیطه پژوهش وجود دارد سخنان دلنشینی ایراد فرمود. ایشان اشاره کرد : « ایرانیان نسبت به حسن ها و نیکیها عنایت ویژه ای داشتند از جمله اینکه به دنبال یکتا پرستی بودند ، مکتب تشیع را پذیرفتند ، حس استقلال خواهی و استقلال طلبی داشتند ، انقلاب اسلامی را پذیرفتند و از میهن خود دفاع کردند و عالمانی فرهیخته به جامعه بشری عرضه داشتند. ما باید نسبت به نیکیها جدا محافظت کنیم ؛ رشد بدهیم و به دیگران انتقال دهیم . در زمینه پژوهش آرام و بتدریج گان بر داریم . ضرورتها را بشناسیم . نکته مهم این است که در شناخت ضرورتها با تامل و تانی عمل کنیم.
جناب آقای خالقی ـ معاون پژوهش مرکز حوزه های علمیه خواهران ـ افزود : از سال 76 که مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تاسیس شد ، مسئولان این مرکز به امر پژوهش اهتمام داشتند و معاونتی را مختص امر پژوهش راه اندازی کردند که این امر منجر به فرهنگ سازی پژوهش در حوزه های علمیه خواهران شد .
وی با اشاره به الزام طلاب به ارائه تحقیق پایانی و پایان نامه در دوره عمومی (کارشناسی) و سطح3 (کارشناسی ارشد) و گذراندن درس روش تحقیق اظهار داشت : این از عوامل توفیق حوزه های علمیه خواهران در عرصه پژوهش بوده است.
وی با اشاره به راه اندازی شوراه های استانی علمی پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در هشت استان کشور طی یک سال گذشته یادآور شد: شوراه های علمی پژوهشی در زمینه سیاست گزاری ، هدایت و اجرای اساسی ترین فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در سطح استان ها همکاری می کنند.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور افزود: طلابی که بیشتر از روال عادی در فعالیت های پژوهشی همکاری و استعداد نشان می دهند در کانون های پژوهشی ساماندهی می شوند.
آقای خالقی با اشاره به برگزاری مسابقه رشد به منظور شناسایی و پاسخگویی به شبهات مربوط به بانوان در مناطق مختلف کشور اضافه کرد : در این زمینه تاکنون 900 گروه در برگزاری مسابقه رشد فعال شده اند .
در پایان جناب خالقی حکم مدیر شورای علمی پژوهشی را به حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمدی ـ مدیر حوزه های علمیه خواهران یزد – تقدیم کردند.
حکایتی از آیت الله بروجردی
آیت الله سید صادق شیرازی : یکى از دوستان مىگفت: زمانى که آیة اللَّه العظمى بروجردى قدس سره به قم آمدند و مرجعیت را عهدهدار شدند، شخص با نفوذى نسبت به ایشان اهانت زشتى کرد و نسبت ناروایى داد.